Kniha Rosteme hrou

Kniha je určena rodičům dětí, poradcům rané péče, speciálním pedagogům, asistentům, studentům pedagogiky a všem, kteří si rádi hrají a zajímají se o specifika hry dětí se zrakovým postižením.

Hrají si děti se zrakovým postižením stejným způsobem jako děti běžně vidící? Jak se učí nevidomé děti imitovat hru jiných dětí? Mohou se děti s postižením zraku naučit hrát si společně mezi sebou i s ostatními dětmi? Jaké jsou překážky ve vývoji jejich hry? Mohou se také děti se zrakovým a mentálním postižením naučit si hrát?

EDA vydal v dubnu 2014 unikátní knihu „Rosteme hrou - Vývoj a podpora hry dětí se zrakovým postižením", která čtivým, ale zároveň odborně fundovaným způsobem odpovídá na všechny tyto otázky. Autorkami knihy jsou tři nizozemské psycholožky – Ans van Eijden, Yolanda Moleman a Ellen van den Broek, které dlouhodobě pracují s dětmi s postižením zraku. EDA přeložil knihu do českého jazyka a obohatila ji o fotografie z našeho prostředí. Publikace vychází ve spolupráci s nizozemskou nadací Visio International.

Kniha podává nejen informace z dostupných výzkumů v oblasti vývoje hry, ale i mnoho konkrétních postřehů k tomu, jak hru u dětí s postižením zraku podpořit. Hlavním motivem knihy je myšlenka, že hra je pro všechny děti přirozenou činností, zažívají při ní mnoho radosti, ale zároveň je i závažnou etapou vývoje, kterou nelze vynechat ani podceňovat. Autorky kladou velký důraz na schopnost rodičů, vychovatelů, poradců rané péče apod. detailně pozorovat hru dítěte, umět analyzovat fázi vývoje hry, a díky tomu moci stanovit nejbližší dosažitelné cíle v podpoře jejího dalšího vývoje. 

Poradkyně rané péče Bc. Alice Pexiederová, která významnou měrou přispěla ke kvalitě překladu z nizozemštiny, k tomu říká: „Kniha nás zaujala a rozhodli jsme se ji přeložit, protože zatím žádný ucelený materiál o hře dětí se zrakovým postižením nebyl v České republice k dispozici. Setkáváme se v praxi s tím, že pro běžnou populaci jsou některé reakce a chování dětí se zrakovým postižením překvapivé a nepochopitelné. Děti bývají ve školkách považovány za zlobivé nebo příliš "své", rodiče zas někdy mají pocit, že by si jejich dítě už mělo hrát jinak, než si hraje. Kniha nabízí mnohá vysvětlení odlišností vývoje jejich hry, nápady k její podpoře a srovnání s hrou běžně vidících dětí. 

Zakoupením knihy, kterou jsme vydali, podporujete činnost organizace EDA, z. ú. 

Autor Moleman, Yolanda a kolektiv

Nakladatel Raná péče EDA

ISBN 978-80-260-5862-5

Kód 61124603

EAN 9788026058625

Počet stran / vazba114 / Brožovaná

Rok vydání 2014

Mám o knihu zájem